Sini Henttu
Drained
Valun kauas itsestäni. Valun pois luotasi. Valun valumistani, kunnes maa nielaisee lammikkoni. Ympäristö takertuu raajoihini pysäyttäen ruumiini. Olen rajaton. Tahmea pinnoistani, tahmealla pinnallasi.
Jos ruumis solahtaa sosiokulttuurisiin normeihin kitkatta, ympäristö tuntuu mukavalta. Mukavuuden tunne syntyy ruumiin ja tilan sopivuudesta. Tällöin normit eivät näyttäydy vaan pysyttelevät piilossa. Epämukavuus on merkki siitä, että jotkin tilat toimivat joidenkin ruumiiden jatkeena paremmin kuin toisten.1 Joskus erilaisten materiaalien herättämät epämukavuuden tuntemukset voivatkin sisältää tietoa erilaisista normatiivisista olettamuksista. Ruumis muistaa, miten se sijaitsee maailmassa2: jos ruumis tuntee suhteessa ympäristöönsä jatkuvaa hankausta, kerääntyy hankaus ruumiiseen kitkaisena muistijälkenä.
Drained -näyttely pohtii videoteoksin ja installaatioin ruumiillisuutta uusliberaalissa ajassa, jossa yhteiskunta omistautuu yhä enemmän liikkuvuudelle, virtaamisen ylistämiselle ja rytmin kiihdyttämiselle. Ihmisinä olemme jatkuvasti kosketuksissa erilaisiin materiaaleihin, niin inhimillisiin kuin ei-inhimillisiin, niin elollisiin kuin elottomiinkin. Monimateriaalisuudesta huolimatta yhteyden kokemus voi kadota suhteessa itseen, toisiin ja ympäristöön. Näyttely tarkastelee sekä tätä yhteyden moninaista katkeamista hyperkiihtyvässä ajassa, että tarvetta yhteyteen.
Sini Henttu on Helsinkiläinen mediataiteilija, jonka työskentelyä ohjaavat kysymykset normaalin käsitteestä, mekanisoidusta ruumiillisuudesta, vieraantumisen kokemuksesta ja maailmassa olemisen tahmeudesta. Neuroqueerinä taiteilijana hän pohtii teoksissaan arkiseksi koettuja kapitalistis-sosiaalistettuja ja normatiivisia ruumiillisia toimintoja, tapoja ja eleitä videoiden, esineiden sekä teknologioiden avulla. Henttu sekoittaa teoksissaan usein inhimillistä kaipuuta ei-inhimillisiin materiaaleihin. Henttu on valmistunut Aalto-yliopistosta (2022) ja Kuvataideakatemiasta (2025), sekä osallistunut näyttelyihin muun muassa Galleria Huudossa (2024), Design museolla (2024) ja Vapaan Taiteen Tilassa (2023).
Hentun taiteellista työskentelyä tukee Koneen Säätiö (2024–2026).
1 Sara Ahmed, Tunteiden kulttuuripolitiikka (2018), 198.
2 Juhani Pallasmaa, Ihon silmät: arkkitehtuuri ja aistit (2016), 11.
